Un nou accident al rachetei rusesti Proton
19-05-2014 14:55
Pe 15 mai aerospatialul rus a primit o noua lovitura dupa pierderea, la scurt timp de la lansarea din Baikonur a unei rachete Proton Breeze M ce avea incarcat la bord satelitul Express AM4R.
Desprinsa de pe rampa de lansare la 21:42 GMT, racheta Proton a disparut deasupra plafonului de nori si parea ca vom avea parte de un zbor fara incidente dupa ce primele doua trepte si capsula protectoare a satelitului se desprinsesera cu succes. Dupa doar 9 minute insa, cu doar 2 minute inainte de separarea treptei a treia si preluarea tractiunii de modulul auxiliar de propulsie Breeze M, Roskomos a pierdut controlul asupra rachetei, care s-a dezintegrat in atmosfera.

Resturile satelitului si rachetei s-au prabusit in nordul Chinei, fiind ulterior recuperate de autoritatile de la Beijing. Cel putin in aceasta privinta sunt cateva semne de intrebare care apar: satelitul Express AM4R, care fusese construit de EADS (astazi parte a concernului Airbus Defense and Space) in urma unui contract de 200 de milioane de dolari cu RSCC (Russian Satellite Communications Co.), a folosit platforma Eurostar E3000 care incorporeaza tehnologii protejate ITAR (una din tarile aflate sub acest embargou fiind chiar China).
Express AM4R face parte dintr-o serie noua de sateliti care vor intra in scurt timp in flota RSCC, alaturi de ceilalti 11 ce sunt instalati de la 14 grade longitudine vest pana la 145 grade longitudine est.
El era dotat cu 63 de transpondere in banda C (30), Ku (28), Ka (2) si L (3). In greutate de 5.7 tone, satelitul trebuia sa genereze 14 kW si trebuia sa opereze pentru urmatorii 15 ani, de la slotul orbital 80 de grade est, acolo unde ar fi trebuit sa il inlocuiasca pe Express AM4 (tot o platforma europeana Eurostar 3000), ce fusese pierdut in 2011 asa dupa cum vom detalia mai tarziu.
Un alt satelit ‘strain’, construit de compania francezo-italiana TAS (Thales-Alenia Space) pentru Gazprom Space Systems, pe standardul Spacebus 4000C3, a ajuns cu greu pe orbita GEO, intr-o alta lansare nereusita.
Pare pur si simplu un ghinion pe termen lung al programului spatial rusesc in privinta integrarii de tehnologie straina, insa cel putin acum discutam de pierderea unui singur satelit, care este oricum acoperit de politele de asigurare.


Proton a fost implicata in ultimii ani intr-o serie de incidente, care au adus in atentia publicului si operatorilor comerciali de sateliti care contracteaza servicii de lansare din Rusia, problemele din industria aerospatiala rusa.

In septembrie 2007 prima treapta a lui Proton nu s-a desprins de restul rachetei incidentul ducand la pierderea satelitul japonez JCSat 11 (al companiei JSAT Corporation) ce era incarcat la bord.

In martie 2008 un alt satelit de telecomunicatie AMC14 (apartinand companiei SES Americom) a fost lasat intr-o orbita mai joasa decat cea dorita pentru transferul geostationar. In final satelitul a fost recuperat, reusind sa atinga orbita GEO cu ajutorul motoarelor de la bord.

In decembrie 2010 Proton a deviat de la traiectoria dorita cu aproximativ 8 grade fapt ce a dus la reintrarea rapida in atmosfera si prabusirea incarcaturii de bord (trei sateliti Glonass) undeva la 1500 km in nord-vestul insulelor Hawaii.

In august 2011, Proton lansa satelitul Express AM4, construit in cooperare de Khrunichev Space Center si EADS Astrium pe o arhitectura de tip Eurostar 3000. Modulul de control orbital Breeze M a realizat insa numai 4 din cele 5 manevre pentru care fusese programat si a lasat satelitul intr-o orbita intermediara, 656 km x 20355 km x 51.1 grade, mult prea departe de orbita geostationara, astfel ca el a fost declarat ulterior ca pierdut.

In august 2012 o racheta Proton Breeze M a subperformat, nereusind sa inscrie intr-o orbita geostationara incarcatura de bord compusa din doi sateliti de telecomunicatie construiti in Rusia. Slaba injectie orbitala (265 km x 5017 km x 49 grade inclinatie) a satelitiilor Ekspress MD2 (construit de Khrunichev State Research and Production Space Center si aceeasi Thales Alenia Space) si Telkom 3 (construit de ISS-Reshetnev  si Thales Alenia Space pentru operatorul indonezian PT  Telekomunikasi  Indonesia Tbk), a insemnat imposibilitatea transferarii catre pozitii GEO si declararea lor ulterioara ca neutilizabili.

In decembrie 2012, Proton Breeze M subperforma inca o data si lasa satelitul Yamal 402 intr-o orbita intermediara. Din fericire, satelitul a putut fi manevrat cu ajutorul propriei propulsii de bord spre orbtia GEO.

In iulie 2013 o racheta Proton (operata la acea vreme  guvernamental de Roskosmos) a explodat spectaculos, la scurt timp de la lansare. Versiunea folosita atunci a fost Proton M Block DM si ea trebuia sa plaseze pe orbita trei noi sateliti Glonass M (indicativele Kosmos 2487,2488 si 2489). Comisia de ancheta a descoperit ca mai multi senzori de viteza au fost montati gresit de tehnicienii care au realizat integrarea rachetei in Baikonur, iar semnalele eronate trimise la calculatorul de bord au cauzat pierderea orientarii corecte si prabusirea.

Proton nu este singurul lansator afectat de probleme (in ultimii ani am avut probleme de calitate si la Soyuz, Dnepr, Rockot etc), insa el a tinut capul de afis tocmai prin numarul mare de astfel de incidente.
Dintre acestea, cel din decembrie 2012 a fost singurul incident care a implicat latura comerciala a lui Krunichev (constructorul rachetei Proton) – compania ILS. Restul problemelor au aparut in zboruri operate guvernamental. Este clar o problema de control al calitatii, de proceduri de lucru gresite, dar si de management de varf (agenda incarcata cu multe lansari sit imp de integrare redus, personal insuficient, buget etc); problemele sunt cauzate in special de rigurozitatea cu care se lucreaza in programul public, pentru ca operatorul privat foloseste alte standarde.
Recentele anchete guvernamentale si schimbarile operate in managementul aerospatialului rus par sa nu fi produs efectele scontate, cel putin nu la acest moment.

 

 

Sumar al incidentelor rusesti din ultimii ani:

Nou incident pentru industria aerospatiala rusa - Roskosmos pierde pe orbita satelitul Zond-PP, dupa mai putin de un an de operare
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20130615150839
Pierderea a 3 sateliti Glonass
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20101206123014
Pierderea satelitului GEO-IK2 1
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20110202094819
Phobos-Grunt- cenusa sau diamant? (partea 1)
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20111125084959
Rusia pierde inca trei sateliti Glonass, intr-un spectaculos accident in Baikonur
http://spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20130703025548
Un nou incident al rachetei Proton pune in pericol planurile Gazprom (partea 1)
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20121209114809
Un nou incident al rachetei Proton pune in pericol planurile Gazprom (partea 2)
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20121211010207
Rusia a deorbitat cu succes satelitul Express AM4
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20120328021439

Credit Roskosmos

jQuery Menu by Apycom