Oamenii de stiinta descopera vapori de apa in jurul lui Ceres
26-01-2014 05:15
Zilele trecute, agentia spatiala europeana ESA a anuntat intr-un comunicat de presa ca analizand datele colectate de misiunea spatiala Herschel , oamenii de stiinta de la centrul ESAC din Spania (European Space Astronomy Centre) au descoperit vapori de apa in jurul lui Ceres.
Aceasta este prima detectie clara de vapori de apa in jurul unui obiect din centura de asteroizi.

Investigand in detaliu Ceres, cu ajutorul instrumentului HIFI, au fost observate variatii in semnalul produs de apa, pe parcursul perioadei orbitale de 9 ore a lui Ceres. Au fost observate clar doua spoturi la suprafata a caror temperatura este peste media restului regiunilor.
Ar putea fi vorba despre un simplu proces de topire a ghetii de la suprafata si apoi de o evaporare a apei, sau am putea chiar discuta de un proces mai complex implicand gheizere sau vulcani activi.
Este o descoperire importanta, care va trebui consolidata pe viitor cu ajutorul unor imagini de mare rezolutie produse de alte misiuni spatiale (printre ele si sonda Dawn a NASA). Ea confirma in buna masura, ceea ce se specula pana acum si anume ca apa de pe Pamant ar putea fi furnizata in urma impactului cu comete si asteroizi.
Pana acum fusese deja demonstrat ca mecanismul functioneaza la nivelul cometelor (ele sunt purtatoare de apa), insa asa cum spuneam mai devreme este pentru prima data cand se confirma si la nivelul asteroizilor.

Satelitul Herschel, cel mai mare telescop spatial dedicat astronomiei in infrarosu, si-a terminat misiunea pe 17 iunie 2013, insa multe din datele colectate sunt abia acum studiate de comunitatea stiintifica internationala, astfel ca este de asteptat ca genul acesta de descoperiri sa continue in anii urmatori.
Pentru cei interesati de telescopul spatial Herschel, site-ul nostru a publicat mai multe articole :

Telescopul spatial Herschel – o pagina din cartea de istorie

Credit ESA