Japonia trimite al treilea cargo HTV catre statia spatiala internationala
24-07-2012 08:57
Vineri 20 iulie 2012, agentia spatiala japoneza JAXA a efectuat a treia misiune de tip cargo pentru statia spatiala internationala. Cargoul japonez HTV 3 a plecat la ora 02:06 UTC de la baza spatiala Tanegashima din sudul Japoniei, fiind pus pe orbita Pamantului (200 km x 300 km x 51.6 grade inclinatie) de o racheta H2B, dupa un zbor scurt de 15 minute. Alaturi s-au aflat inca 5 sateliti experimentali de mici dimensiuni: Raiko, We Wish, FITSat 1, F1 si TechEdSat.

Precedenta lansare japoneza avusese loc pe 17 mai 2012 atunci cand racheta H2A transporatse pe orbita satelitii GCOM-W 1 (‘Global Change Observation Mission 1st-Water’ - un satelit construit de JAXA pentru a studia schimbarile climatice globale si mecanismul de circulatie al apei in natura), KOMPSat 3 (un satelit pentru KARI-‘Korea Aerospace Research Institute’), SDS 4 si Horyu 2 (ambii in custodia JAXA).


http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20120525073455
Racheta H-2B are ca si celalalt vector de zbor japonez (H-2A) 2 trepte dar este mult mai puternica decat aceasta din urma. Ea poate sa transporte pe o orbita LEO (Low Earth Orbit) o incarcatura de pana la 16.5 tone (fata de 10 tone in cazul lui H-2A) sau intr-o orbita GTO (Geostationary Transfer Orbit) o incarcatura de pana la 8 tone (fata de 3.8 tone pentru H-2A).
H-2B a fost dezvoltata special pentru programul de cargo japonez HTV, si este, asa cum aminteam mai devreme, la al treilea zbor reusit.
In lungime de 56.6 m, cu o greutate de 531 tone, si cu un diametru marit la 5.2 m, ea este propulsata de o treapta intai pe baza de combustibil lichid propulsata de doua motoare LE-7A ce dezvolta fiecare 1098 kN si o treapta a doua propulsata de un motor LE-5B deasemenea pe baza de combustibil lichid si cu o forta de tractiune de 137 kN.
In afara celor doua motoare (folosite de altfel si de H-2A cu mentiunea ca aceasta are un singur motor in prima treapta), in functie de specificul zborului, inginerii japonezi au la dispozitie un sistem de “boostere” auxiliare, variantele disponibile de motoare cu combustibil solid fiind SRB-A (varianta puternica) si SSB (varianta slaba).
Pentru ca vorbim de o racheta grea, alegerea naturala (cel putin in cele trei zboruri de pana acum) a fost SRB-A (versiunea A3), cu 4 astfel de motoare grupate si folosite pentru desprinderea de la sol.

HTV 3 este un cargo de 16.5 tone si cu o capacitate de transport de 5.1 tone (3.9 tone, distribuite 61% ca echipamente, 20% experimente stiintifice, 15% hrana si 4% bunuri personale ale echipajului de pe ISS, pastrate intr-un compartiment presurizat in timp ce restul de 1.2 tone stau in compartimentul nepresurizat). El se va cupla cu ISS pe 27 iulie si va ramane atasat statiei pana pe 6 septembrie. La intoarcere, inainte de reintrarea si arderea in atmosfera, HTV 3 va putea fi incarcat cu pana la 6 tone de deseuri de pe ISS.
Japonia are in plan cate o misiune HTV in fiecare an calendaristic. Mai jos un link in care puteti verifica pozitia curenta a modulului HTV 3 si apropierea lui de ISS, cat si un video de prezentare a misiunii.
http://www.lizard-tail.com/isana/tracking/

Raiko este un Cubesat de tip 2U construit de universitatile japoneze Wakayama si Tohoku ce va comunica cu solul folosind un experiment de mare viteza in banda Ku. Dotat cu o camera de imagini si avand la bord un senzor stelar si o membrana ce se poate desface marind suprafata de contact si implicit modificand coeficientul aerodinamic, satelitul se va concentra in special asupra problemelor sistemului de control al orbitei si pozitiei in zbor. Masuratorilor directe ale sistemului AOCS li se vor adauga cele indirecte- de pilda imaginile realizate de camera de la bord sau masurarea saltului de frecventa radio in banda Ku (Doppler frequency shift).


We Wish este un satelit de tip Cubesat 1U, aceeasi platforma care a fost folosita in februarie 2012 pentru primul satelit romanesc, Goliat. Nanosatelitul este construit de Meisei Electric Co. din Japonia, experimentul central fiind montarea unei camera miniaturale ce funtioneaza in infrarosu.

FitSat 1, tot un Cubesat 1U, dezvoltat de Fukuoka Institute of Technology incorporeaza doua experimente stiintifice: un modul de transmisie de date la viteze ridicate si un modul cu LED-uri de mare putere, folosit pe post de comunicatie optica.

F1 construit de FSpace laboratory, FPT Technology Research Institute si FPT University din Vietnam in colaborare cu Angstrom Space Technology Center (ASTC), Uppsala University si NanoRacks LLC este o misiune de test, cu durata de viata estimata la 3 luni- un satelit simplu cu un sistem AOCS pasiv (asemenea Goliat-ului romanesc) si care are montat la bord o camera de imagini de rezolutie mica.
http://fspace.edu.vn/

TechEdSat sau “Technical and educational satellite” este un satelit proiectat in cooperare suedeza-americana pa baza standardului Cubesat 1U (compania suedeza ÅAC Microtec si universitatea americana San Jose State University). Cu aceasta ocazie vor fi evaluate in zbor componentele de avionica tip “plug and play” dezvoltate de compania ÅAC Microtec si se va utiliza o comunicatie prin intermediul retelei de sateliti Iridium si Orbcomm.


Credit Koumei Shibata, JAXA

jQuery Menu by Apycom