Rachete 'made in Germany'. Partea 3. Isar Aerospace, prima companie privata care va opera din Kourou
30-07-2022 08:32
Operatorul privat de rachete Isar Aerospace a anuntat in urma cu cateva zile un acord de principiu cu CNES (Agentia Spatiala Franceza) pentru folosirea CSG (Centre Spatial Guyanais) ca baza de lansare pentru misiunile sale.
Spaceportul din Kourou este in prezent folosit in exclusivitate de rachetele Arianespace, dar prin noul acord, Isar ar deveni prima companie privata care sa opereze de acolo, o premiera de altfel pentru industria spatiala europeana.


Sub impulsionarea Comisiei Europene, care se teme ca Europa ar putea ramane mult in urma restului puterilor spatiale, in domeniul lansarilor de rachete, au aparut si pe batranul continent mai multe initiative private: avem pe de o parte grupul german, despre care am mai scris in trecut, grupul spaniol, cel italian si cel britanic, dar si cateva baze de lansare care se contureaza intr-un orizont mediu.

Isar lucreaza deja de ceva vreme la bazele sale de lansare din Norvegia (Andøya) si Suedia (Kiruna); facilitatile de testare de la cea din urma au fost, in urma cu un an, partial distruse intr-o explozie, urmata de un incendiu, din fericire doar infrastructura fiind avariata, nu s-au inregistrat victime. Insa dupa cum ne putem imagina, agenda a avut de suferit, fiind nevoie de reparatii si inlocuirea echipamentelor. 
In plus Isar are si o cooperare (German Offshore Spaceport Alliance sau GOSA), cu celelalte companii germane, pentru o viitoare platforma mobila in Marea Nordului. 
In Kourou, primul zbor nu este asteptat mai devreme de 2024, iar Isar va folosi vechea infrastructura a rachetelor Diamant, Pad B. Complexul este vechi (inaugurat in martie 1970 si inchis in 1978) si va trebui evident, modernizat.

Isar Aerospace dezvolta deocamdata un singur lansator, denumit Spectrum. Este o racheta de 28 m lungime si cu un diametru mediu de 2 m.
La nivel general, el copiaza configuratia deja confirmata de SpaceX si RocketLab: o racheta in doua trepte, cu 9 motoare Aquila SL in prima treapta, si un motor Aquila Vacuum in treapta a doua. Ele functioneaza pe baza de LOX/C3H8.
Capacitatea de transport anuntata este de 1000 kg in LEO si respectiv 700 kg in SSO.

Compania, fondata in 2018 in Munchen (numele companiei face referire directa la originile sale bavareze, fiind inspirat de raul care strabate orasul), a obtinut mai multe finantari atat prin programe nationale (derulate de guvernul de la Berlin prin Agentia Spatiala Germana DLR), cat si prin programe sub umbrela UE; separat au fost organizate mai multe runde de finantare private, ultima dintre ele in care Porsche a intrat in actionariat, dupa cumpararea unui pachet de actiuni.

Rachete 'made in Germany'. Partea 1
http://spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20201005024533
Rachete 'made in Germany'. Partea 2
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20201106022405

Credit Isar Aerospace

jQuery Menu by Apycom