PSLV C 39, un accident de manual (partea 4). IRNSS 1H, un satelit fantoma
21-02-2019 13:06
Discutam in primele zile ale lui septembrie 2017 despre lansarea esuata a satelitului indian IRNSS 1H. Era vorba despre un satelit de navigatie pentru sistemul regional pe care India il dezvolta.
El fusese proiectat pentru o durata de 10 ani si ar fi trebuit sa inlocuiasca in orbita platforma IRNSS 1A, ale carui ceasuri atomice, din cauza operarii indelungate in spatiu, se defectasera, semnalul de navigatie devenind astfel neutilizabil.

Din pacate, imbarcat la bordul rachetei PSLV, principalul vector de lansare al tarii si una dintre cele mai fiabile din lume pana la momentul acela, satelitul nu a mai ajuns in orbita dorita, intrerupand aceasta statistica pozitiva.
Dupa cateva zile de confuzii au venit si primele explicatii din partea inginerilor: din cauza unor probleme la dispozitivul pirotehnic, bolturile care tineau inchisa capsula protectoare a rachetei nu se rupsesera.
Avad inca atasat conul, deci cu o greutate suplimentara, treapta superioara a rachetei se inscrisese pe o traiectorie gresita si desi secventa de separare fusese executata, satelitul ramasese captiv in interiorul capsulei. Au fost de notorietate imaginile din interior, cu satelitul, inca atasat de cablurile ombilicale ale rachetei, plutea in imponderabilitate, lovindu-se de pereti.
In pofida eforturilor depuse de Agentia Spatiala Indiana ISRO, nu s-a mai putut face nimic si misiunea a fost abandonata dupa cateva zile. Satelitul a fost inlocuit ulterior cu IRNSS I si astfel programul IRNSS a continuat; ISRO a invatat din aceasta greseala si ea nu s-a mai repetat de atunci, PSLV bifand 5 succese.

Insa in pofida predictiilor specialistilor, IRNSS 1H, nici acum la 18 luni de la acel incident, nu a reintrat in atmosfera si asta desi zboara pe o traiectorie foarte joasa (perigeul sub 150 km). De obicei in astfel de situatii, reintrarea se produce foarte rapid.
Explicatia este una simpla: ansamblul treapta a patra a rachetei/capsula are un profil balistic, proiectat tocmai pentru a minimiza rezistenta la inaintarea prinn straturile atmosferei si isi face inca bine treaba, pentru ca in ciuda scurgerii timpului il regasim azi pe o traiectorie eliptica 147 km x 776 km si probabil va mai dura ceva pana cand va cobora si in cele din urma va arde in atmosfera.

Pana atunci, mai ales ca zboara pe o inclinatie de 19.1 grade si deci intersecteaza constant, la fiecare 93 de minute la altitudini de peste 500 km, orbitele aglomerate (cum sunt cele polare unde regasim majoritatea platformelor de observatie a Pamantului), ramane unul din obiectele periculoase pe care trebuie sa le fereasca satelitii activi.
 


Conform ultimelor calcule astronomice folosind arhiva de masuratori ale observatorului spatial SOHO (Solar and Heliospheric Observatory), atmosfera terestra, sau mai bine zis ceea ce formal se numeste ‘geocorona’, norul de atomi de hidrogen format la interactiunea atmosferei terestre cu spatiul cosmic, se extinde pana la 630000 km fata de suprafata planetei, dincolo de orbita Lunii. Trebuie spus totusi ca densitatea este destul de scazuta, coborand de la 70 de atomi pe centimetrul cub la 60000 km deasupra Pamantului, pana la sub 0.2 atomi pe centimetre cub la nivelul orbite lunare.

Cel putin pentru moment, ansamblul este stabil, dar nu trebuie uitat ca din pacate inginerii nu au mai fost in pozitia sa realizeze o pasivizare completa a sa, astfel incat avem inca destule elemente de risc la bord: bateriile treptei superioare si ale satelitului, combustibilul din rezervoarele satelitului etc. care ar putea rezulta oricand intr-o explozie, cu consecintele de rigoare (e adevarat pe termen scurt nu ca in cazul experimentului Fengyun 1C care produce in fiecare zi nenumarate mesaje de avertizare in spatiu) pentru operarea celorlalti sateliti.

PSLV C 39, un accident de manual (partea 1)
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20170909113630

PSLV C 39, un accident de manual (partea 2)
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20170910130930

PSLV C 39, un accident de manual (partea 3). IRNSS 1H se incapataneaza sa ramana pe orbita. Intre timp ISRO se pregateste sa readuca la zbor racheta PSLV
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20171024120425

India inlocuieste satelitul de navigatie pierdut anul trecut
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20180416143304


Credit ESA/NASA/ISRO

jQuery Menu by Apycom