80 de succese consecutive pentru Ariane 5
29-06-2017 23:07
Alaltaieri seara, 28 iunie, Arianespace a realizat a patra lansare Ariane 5 a anului, una aniversara: al 80 lea succes consecutiv din cele 94 de zboruri executate de racheta europeana, care bifeaza 160 de sateliti ridicati pe orbita si aproape 15 ani de zboruri neintrerupte, trei sferturi din ele in orbite GTO, cu sateliti de telecomunicatie.

Lansarea de ieri, cu indicativul VA238, nu a facut exceptie de la scenariul clasic, varianta cea mai puternica, ECA, fiind folosita pentru plasarea simultana intr-o traiectorie 250 km x 35786 km x 3 grade inclinatie, dupa 42 de minute, a doi sateliti, a caror masa cumulata a ajuns la 10.1 tone: Hellas Sat 3-Inmarsat S EAN si GSAT 17.
Numaratoarea inversa a fost oprita timp de 16 minute pentru a putea finaliza procedura de verificare, astfel ca ora de lansare a fost in final 21:15 UTC in loc de 20:59 UTC, atunci cand se deschidea teoretic fereastra de zbor, insa in rest nu au fost probleme, injectia orbitala a fost corecta, la fel ca si separarea celor doi sateliti.
O incurajare pentru inginerii din Guiana Franceza care au fost nevoiti sa lucreze la intensitate maxima in ultimele doua luni, cand, dupa reluarea activitatilor ce fusesera paralizate de greva generala din Kourou, au fost realizate patru lansari (trei Ariane 5 si una Soyuz).

Sa aruncam o privire si la pasageri.
Pentru inceput GSAT 17. Trebuie spus ca satelitul indian face parte dintr-o veche cooperare dintre Agentia Spatiala Indiana ISRO si Arianespace. Primul zbor din acest program a avut loc in 1981, iar de atunci 21 de sateliti indieni au ajuns in spatiu cu ajutorul rachetelor europene. Vorbim in special de sateliti mari ce nu pot fi transportati de racheta indiana PSLV.
In cazul de fata GSAT 17 cantareste 3.4 tone si a fost anuntat ca cel mai masiv satelit dezvoltat si lansat de India pana acum. Construit pe standardul I3K el va fi plasat la 93.5 grade est, de unde va avea vizibilitate asupra Indiei, Orientului Mijlociu si Asiei de sud.
De forma paralelipipedica, 3.1 m x 1.7 m x 2 m, GSAT 17 are la bord transpondere in banda C si S, dar si echipamente pentru localizare si salvare ce functioneaza in UHF.

Hellas Sat 3-Inmarsat S EAN este asa cum numele sugereaza o cooperare intre doua consortii. Dupa o practica destul de des intalnita in domeniul telecom, acelasi satelit, echipat cu instrumente provenind de la doua companii, va fi prezentat, din ratiuni de marketing, sub denumiri diferite.
In cazul de fata vorbim despre o platforma comuna Spacebus 4000C4, construita de Thales Alenia Space, pe care s-au montat transpondere in banda Ku si Ka, ce vor furniza servicii telecom si DTH sub denumirea comerciala Hellas Sat 3 si respectiv transpondere in banda S pentru Inmarsat S EAN, ce va fi folosit pentru livrarea de servicii de internet/wifi liber la  bordul avioanelor de linie deasupra Europei in proiectul European Aviation Network unde Inmarsat are ca partener strategic pentru reteaua de sol, gigantul Deutsche Telekom. British Airways sau Iberia se numara printre clientii viitoarei retele.
A rezultat un satelit de 5.7 tone, 5.5 m x 2 m x 2.2 m, echipat cu doua panouri solare ce furnizeaza cel putin 14.5 kW.
Pozitionat la 39 de grade est, el va avea o durata de viata de minim 15 ani si va acoperi Europa, Orientul Mijlociu si Africa sub-sahariana.

Si pentru ca in urma cu cateva zile discutam despre un alt provider care intra pe piata balcanica (Bulgaria Sat), incheiem acest articol cu cateva consideratii despre piata locala si Hellas Sat.
Lupta pentru clienti, intr-o piata in continua expansiune, se anunta acerba intre cele doua companii, iar Hellas Sat nu vrea sa renunte la pozitia sa dominanta, dovada fiind acest satelit care vine la doar cateva zile de cel al bulgarilor.
Hellas Sat are deja pe orbita, la acelasi slot orbital, 39 de grade est, satelitul Hellas Sat 2. Este o platforma Eurostar 2000+ lansata in 2003, care vine echipata cu 30 de transpondere in banda Ku si care transmite aproximativ 300 de programe tv, ce sunt receptionate de milioane de utilizatori din Europa de Est, o parte a capacitatii fiind folosita pana acum chiar de Bulsatcom, compania ce detine Bulgaria Sat. Din Romania, Dolce si Romtelecom folosesc serviciile sale.
Se asteapta si un al treilea, Hellas Sat 4, o platforma A2100 construita in SUA de Lockheed Martin si care va aduce 34 de transpondere in banda Ku si 64 de transpondere in banda Ka.
La sol Hellas Sat dispune de doua centre de control, in Grecia (Koropi-Atena) si in Cipru (Kakoratzia), doua teleporturi si un NOC (network operations center).
In 2013, pentru a putea sustine investitiile, dar si pentru a rezista competitiei globale, grecii isi vindeau cea mai mare parte a actiunilor catre Arabsat, care detine astazi cea mai tanara flota telecom, operata la 6 sloturi orbitale diferite.



 

Credit Arianespace


jQuery Menu by Apycom