Ariane 5 isi depaseste inca o data recordul
03-06-2017 12:30
Dupa protestele de strada si greva generala care au paralizat Guiana Franceza, Arianespace pare sa fi revenit la programul obisnuit: acum cateva zile, pe 1 iunie, a lansat o noua racheta Ariane 5, avand la bord satelitii cu numerele 558 si respectiv 559 din lista platformelor plasate pe orbita de compania europeana.

Misiunea 289 executata de Arianespace in istoria sa (a sasea de la inceputul anului si a treia a unei rachete Ariane 5 in 2017), a purtat indicativul VA237 si a stabilit un nou record: dupa un zbor de 41 de minute, usor mai lung fata de zborurile normale, versiunea cea mai grea a lui Ariane 5, ECA, a reusit sa transporte o incarcatura cu masa de 10.8 tone (9.9 tone masa utila si restul echipamente auxiliare) intr-o orbita GTO 250 km x 35706 km x 6 grade inclinatie.

Pasagerii sunt la randul lor interesanti.
Viasat 2 este, asa cum spune si numele, a doua platforma sub titulatura Viasat, dupa Viasat 1, lansat in 2011. Insa Viasat Inc. sau mai corect subsidiara WildBlue Communications Inc, a avut si un al treilea satelit in trecut, WildBlue 1.

Si pentru ca am amintit de Viasat 1, el a fost construit de Space Systems/Loral pe standardul LS-1300, insa compania a fost acuzata ulterior de Viasat ca, pe parcursul integrarii ar fi copiat tehnologie de la instrumentatia de telecomunicatie (ce fusese dezvoltata in casa si patentata corespunzator) si ca ar fi oferit-o ulterior catre concurenta (aceeasi SS/L a construit pentru Hughes Networks satelitul Echostar 17).
Dupa un proces rasunator la vremea lui, pentru a evita eventuale penalitati, actionarii SS/L au decis vanzarea companiei catre canadienii de la MDA Corporation contra sumei de 875 milioane de dolari.


Lansare Viasat 1
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20111020020214
Zborul VA207 din Guiana Franceza - partea 1
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20120704083422


Asa cum era de asteptat, dupa acest incident Viasat a optat pentru alt furnizor. Construit de Boeing pe standardul 702 HP, satelitul Viasat 2, de forma paralelipipedica, cu dimensiunile de 6 m x 3 m x 2 m si greutatea de 6.4 tone, este proiectat pentru o durata de viata de 14 ani.
Pozitionat la 70 de grade vest (cu vizibilitate pentru America de Nord, America Latina si partial America de Sud), Viasat 2 va fi cel mai puternic satelit de internet in banda Ka (practic, la o viteza de 300 Gbps ajungand la dublul lui Viasat 1, in acelasi timp la o acoperire de 7 ori mai mare).
Viasat 2 nu este un satelit ieftin, tehnologia incorporata are un pret pe masura: aproximativ 600 de milioane de dolari – practic de 3 ori mai mult decat celalalt co-pasager din zborul VA237, Eutelsat 172B.

Acesta din urma a fost construit de Airbus Defense and Space pe platforma Eurostar E3000e, are dimensiunile 3.7 m x 3 m x 5.4 m (cu o anvergura a panourilor solare de 39 m) si cantareste 3.5 tone. Sistemul de propulsie electrica ii confera autonomie extinsa pentru cei 15 ani de operare pentru care a fost proiectat, insa are dezavantajul ca transferul orbital va dura aproximativ 4 luni. Acesta este de altfel primul satelit complet electric lansat de o racheta Ariane 5. Este totodata satelitul cu numarul 32 pe care Arianespace il plaseaza pe orbita pentru operatorul Eutelsat, incepand cu 1983 atunci cand a inceput cooperarea dintre cele doua companii, practic jumatate din numarul total de sateliti Eutelsat ce au zburat in spatiu.
Echipat cu 14 transpondere in banda C si 47 de transpondere in banda Ku, el va fi plasat la 172 de grade est (acolo unde acum este pozitionat un Eutelsat 172 A, un satelit de 10 ani vechime) deasupra regiunii Asia-Pacific, o regiune de cea mai mare insemnatate pentru piata telecom.
De altfel unul din clientii cei mai importanti care vor cumpara o parte din capacitatea de transfer de date este Panasonic Avionics Corp., care furnizeaza servicii de internet la bordul avioanelor de linie.
Un trend in care s-a inscris si compania nationala de transport aerian Tarom, cea care furnizeaza incepand cu luna mai, pe o parte din avioanele sale, conexiuni de date.


Credit Arianespace/Viasat/Eutelsat


jQuery Menu by Apycom