SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 14). SpaceX la un nou test important
30-03-2017 12:25
Continuam seria de articole dedicate companiei americane SpaceX, anticipand zborul de asta seara, cand Falcon 9 va trebui sa dovedeasca ca poate zbura intr-o configuratie reconditionata.
Alaturi de aterizarea la punct fix (si implicit recuperarea treptei intai), acesta este inca un element critic in conceptul de reutilizare a componentelor pe care Musk si compania sa mizeaza pentru a putea reduce costurile lansarilor spatiale.

Deocamdata, bucurandu-se de o larga popularitate in randul publicului dar si beneficiind de sprijin din partea guvernului american (contracte, facilitati tehnice, tehnologii puse la dispozitie si chiar specialisti cu vechi state in programele NASA), SpaceX pare sa se fi detasat de restul competitorilor.
Insa aceasta industrie este astazi poate mai dinamica ca oricand, si dincolo de o buna schema de comunicare aspectele materiale raman cele care primeaza.
Musk stie ca nu mai are elementul surpriza de acum cativa ani fiind obligat sa inoveze continuu pentru a-si imbunatati tehnologia si pentru a-si pastra avantajul. La fel cum stie ca pentru moment, in ciuda celor 31 de zboruri executate, SpaceX nu este tocmai profitabila - umbrela guvernamentala nu este o solutie pe termen lung, la fel cum nu este o solutie nici mutarea de bani de la alte companii (Tesla spre ex) pentru a sustine activitatile aerospatiale.
Externalizarea unei parti din SpaceX (prin mult asteptata listare la bursa) nu este deocamdata o solutie luata in calcul (in primul rand pentru ca Musk, dupa experientele sale de business anterioare incearca sa pastreze controlul total al companiei pentru a-si pastra modelul de management, apoi pentru ca SpaceX nu a ajuns inca la punctul maxim pentru atragerea de capital – in paranteza fie spus, cel mai probabil acest lucru se va intampla atunci cand vor incepe activitatile in afara orbitei Pamantului, un efort financiar pe care Musk nu il va putea sustine de unul singur, insa asupra acestui punct vom reveni alta data, atunci cand vom analiza recentele sale declaratii despre misiunile catre Luna si Marte).

Sa vedem insa ce s-a mai intamplat de la ultimul nostru articol.
In primul rand cargoul Dragon CRS 10 si-a incheiat misiunea la ISS. Pe 19 martie el s-a desprins de Statia Spatiala si a revenit pe Pamant, fiind recuperat cu bine din apele Oceanului Atlantic.



Saptamana aceasta SpaceX a continuat pregatirile pentru lansarea lui SES 10. Luni, cu o intarziere de o zi fata de data programata initial, la Kennedy Space Center, avea loc asa numitul ‘static fire test’. La 18:00 GMT, la complexul 39A, acolo de unde se va executa si zborul de azi, cele noua motoare Merlin 1D ale treptei intai au fost pornite pe rampa pentru cateva secunde, fiind turate pentru a studia ca nu exista probleme tehnice.
A fost un test reusit care a dat unda verde pentru SES 10.

Treapta intai care va fi folosita astazi este cea recuperata pe barja ancorata in largul Oceanului Atlantic pe 8 aprilie 2016, dupa lansarea cargoului Dragon.

 


Ea a revenit ulterior la Cape Canaveral apoi a fost transportata pe camion la sediul SpaceX din Hawthorne in California, acolo unde a fost inspectata si (posibil in buna masura) reparata. De subliniat acest aspect pentru ca momentan nu se cunoaste cat de complexa este aceasta reconditionare pe care cei de la SpaceX o realizeaza (sa speram ca nu la acelasi grade de complexitate ca la vechile navete spatiale). Aproape 1 an intre zboruri nu suna foarte incurajator, insa fiind prima incercare de acest fel, trebuie sa le acordam circumstante atenuante inginerilor lui Musk.


 
 
Ea a fost dusa apoi la sediul din McGregor, Texas, acolo unde se efectueaza testele de propulsie pentru Falcon 9, teste pe care de altfel le-a si trecut. Din Texas, calatoria a continuat inapoi la Cape Canaveral, unde in urma cu cateva saptamani a inceput integrarea/pregatirea de zbor.
 

Trebuie sa spunem ca treapta a doua (cu un singur motor Merlin) este una noua si nu reconditionata.
Daca totul va decurge bine, inca 6 zboruri reconditionate vor fi realizate de SpaceX anul acesta, conform declaratiilor oficialilor companiei.

Zborul de astazi va dura 32 de minute si va include o noua recuperare a treptei intai (dupa opt minute si jumatate) pe barja 'Of Course I Still Love You'. In timpul celor doua minute de zbor ea va atinge o altitudine de aproximativ 100 km.


 
Doua activari ale treptei a doua vor duce pasagerul intr-o orbita GTO 218 km x 35410 km x 26.2 grade, acolo de unde va manevra singur pentru a atinge pozitia GEO finala.



 
Pasagerul SES 10 este un satelit de telecomunicatii ce va deservi America Latina. Pozitionat la 67 de grade vest deasupra Ecuatorului, alaturi de AMC 3 si AMC 4, el este o platforma Eurostar 3000 construita de Airbus Defense and Space si echipata cu 50 de transpondere in banda Ku.
SES 10, care cantareste 5.3 tone are atat propulsie electrica cat si chimica (care asa cum aminteam mai devreme va fi folosita imediat dupa separare pentru circularizarea traiectoriei si scaderea inclinatiei orbitale).



 
SES, operatorul telecom cu sediul in Luxemburg, este unul din primii clienti ai lui spaceX (si printre cei mai importanti prin prisma numarului de zboruri contractate). Termenii intelegerii intre cele doua parti nu sunt publici, insa fata de pretul oficial al lui Falcon 9, SES a primit initial un discount substantial  prin prisma volumului de care aminteam anterior. Apoi in august anul trecut, o noua intelegere a fost stabilita, pentru mutarea unor zboruri SES pe rachete Falcon 9 reconditionate, probabil la pachet cu un nou discount al lui Musk pentru vechii sai clienti.
O afacere buna pentru SES si un semnal de incredere pentru SpaceX, companiile de asigurari anuntand ulterior ca nu vor creste primele de asigurare pentru SES 10. Insa pentru a vedea daca trendul va fi pastrat si pe viitor va trebui sa asteptam pana maine.
Deocamdata, SES mai are trei sateliti pe lista de asteptare: SES 11 care va zbura cu o racheta Falcon noua si respectiv SES 14 si SES 16 care vor folosi unitati reconditionate.

Pe final de articol sa mai amintim ca fereastra de zbor se va deschide la 22:27 UTC si se va inchide la 01:00 UTC, cu o a doua optiune de zbor pentru 1 aprilie, la aceeasi ora. Pentru moment prognoza meteo pare favorabila lansarii de astazi, cu 80% sanse de zbor, sansele scazand substantial maine, pe fondul inrautatirii vremii la Cape Canaveral.
Prognoza meteo



Evenimentul va putea fi urmarit si pe pagina noastra Live Event.
Space Alliance Live Event



Arhiva de articole despre SpaceX:


SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 1)
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20160212144100
SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 2)
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20160301131417
SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 3). Prima aterizare pe mare
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20160410000336
SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 4). Dragon CRS 8 se cupleaza la ISS
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20160411221710
SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 5). O noua lansare plus aterizare
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20160506145845
SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 6). Mult asteptata rutina
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20160531041629
SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 7). Inapoi cu picioarele pe pamant
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20160724090204
SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 8). Punct si de la capat
http://spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20160726120332
SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 9). Un nou succes pe mare
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20160814091725
SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 10). Faza beta continua
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20160904161822
SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 11). Ianuarie 2017 deschide o noua pagina in istoria companiei
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20170115152129
SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 12). Cu toate panzele sus spre ISS
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20170131234550
SpaceX in fata unui an cu multe provocari (partea 13). SpaceX se achita de misiunea CRS 10 si merge mai departe cu lansarile comerciale
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20170313134048


Credit SpaceX/SES

jQuery Menu by Apycom