Noua lansare din Baikonur
29-07-2012 10:07
Cosmodromul din Baikonur a gazduit duminica 22 iulie 2012 la ora 06:41 inca o lansare oficiala ruseasca. Coordonata de agentia spatiala rusa Roskosmos, lansarea a implicat o racheta Soyuz Fregat, care in urma unui zbor scurt de doar 9 minute a reusit sa plaseze pe orbita 5 sateliti: 2 autohtoni (KANOPUS-V1 si Zond-PP/MKA-PN 1) si 3 straini (BKA pentru Belarus, exactView 1 pentru SSTL din UK si Tet 1 pentru agentia spatiala germana DLR).

Soyuz Fregat este un lansator simplu in 2 trepte cu un motor RD-108A in prima treapta si un motor RD-0110 in treapta a doua, la care se adauga sistemul de ‘boostere’ RD-117 (4 motoare grupate impreuna pentru a ajuta desprinderea de la sol).
Modulul auxiliar de propulsie de tip Fregat suplineste treapta a treia a rachetei si este direct raspunzator de calitatea injectiei orbitale a incarcaturii de la bord.
Prima racheta Soyuz a zburat in octombrie 1966 si era destinata transportului capsulelor cu acelasi nume, indiferent ca era vorba de incarcaturi cargo sau cu echipaj uman. Dincolo de versiunea originala au mai existat si alte variante dezvoltate din ea: Soyuz L (ce a executat misiuni intre 1970 si 1971), Soyuz M (folosita intre 1971 si 1976), Soyuz U, Soyuz U2 (intre 1982 si 1995) si cea mai noua versiune Soyuz 2.

Zond-PP/MKA-PN 1 este un minisatelit de 156 kg construit de compania Lavochkin ce va opera timp de 3 ani intr-o orbita 805 km x 821 km x 99 de grade inclinatie. El va studia schimbarile climatice (modificarile atmosferice, modificarile salinitatii oceanelor etc) folosind doua instrumente stiintifice: un radiometru in banda UHF si o camera multispectrala.


KANOPUS-V1 este un minisatelit de 473 kg lansat intr-o orbita SSO (sun synchronous orbit) 510 km x 510 km. Construit de compania NPO si operat de agentia spatiala rusa Roskosmos, satelitul de tip ‘remote sensing’ va furniza date (monitorizarea agriculturii, cursurilor de apa si modificarilor de coasta, realizarea de harti detaliate, detectia de incendii de vegetatie, emisiile poluatoare pentru mediu, inregistrarea din spatiu a fenomenelor ce pot prezice declansarea unor cutremure etc) pentru mai multe institutii guvernamentale (Academia de stiinte, Serviciul national de hidrometeorologie si monitorizare a mediului, Ministerul resurselor nationale, Protectia civila in cazul situatiilor de urgenta si eliminarea consecintelor dezastrelor naturale).
KANOPUS-V1 este echipat cu trei instrumente :
-PSS (Panchromatic Imaging System) functioneaza la lungimile de unda 0.5-0.8 µm si furnizeaza imagini asupra unei arii cu latimea de 20 km si cu rezolutii de 2.5 m
-MSS (Multispectral Imaging System) functioneaza in 4 benzi spectrale (0.5-0.6 µm, 0.6-0.7 µm, 0.7-0.8 µm si 0.8-0.9 µm) si acopera arii cu latimea de 20 km, atingand rezolutii la sol de 12 m
-MSU-200 (Multispectral Scanner Unit) acoperind spectrul 0.54-0.86 µm si arii cu latimea de 250 km, realizeaza imagini ale teritoriului si suprafetei marii, cat si a calotelor glaciare


BKA este succesorul satelitului Belka 1 ce a fost pierdut in iulie 2006 intr-o lansare a rachetei Dnepr 1. Intreaga platforma a fost schimbata, BKA fiind construit de aceeasi companie rusa NPO si fiind in fapt o copie fidela a satelitului Kanopous V1. BKA va fi folosit timp de 5 ani de autoritatile din Belarus- ministerul resurselor naturale, Serviciul federal de geodezie si cartografie etc.

ExactView 1 este un cub de 100 kg construit de compania britanica SSTL pe o platform Microsat 100. Orbita aleasa este 805 km x 821 km x 99 de grade inclinatie. Operat de compania canadiana exactEarth (COM DEV) satelitul face parte din constelatia AIS de monitorizare a activitatii navelor de transport.
Acest satelit continua tehnologia AIS –“automatic identification system” ce a fost folosita pentru prima data in spatiu de satelitul norvegian AISSat 1 , pentru completarea sistemului clasic de la sol. Acesta este o comunicatie TMDA prin care toate navele de transport peste 300 de tone precum si cele avand pasageri la bord isi semnaleaza in mod automat pozitia catre statiile organizatiei martime internationale IMO astfel incat traficul si rutele maritime sa poata fi monitorizate si eventuale situatii catastrofale sa fie preintampinate.

Saptamana 10-17 iulie in plan spatial (partea a doua)
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=201007180643


Tet 1 sau “Technologieerprobungsträger 1” a fost comandat in iulie 2008 de agentia spatiala germana DLR ca parte a unui contract mai larg de 21 de milioane de euro, ce include mai multe platforme experimentale pentru testarea in spatiu a unor noi tehnologii spatiale (asa numitul “On-Orbit Verification Program”). Odata validate pe platformele TET, aceste tehnologii vor putea fi montate mai tarziu pe sateliti mai mari si mai scumpi.  Contractorul principal a fost desemnat compania germana Kayser-Threde GmbH, iar platforma de baza a fost construita de Astrofein (Astro- und Feinwerktechnik Adlershof GmbH).
Tet 1, un satelit de 120 kg, cu dimensiunile 670 x 580 x 880 mm, are doua panouri solare si a fost construit asemanator satelitului german Bird. Desi proiectat pentru un singur an de zile nu ar fi o surpriza sa se dovedeasca mult mai robust si sa functioneze pentru mult mai mult timp, asa cum a facut-o si predecesorul sau (lansat in 2001 acesta continua sa funtioneze si astazi).
Un model al satelitului Bird pe pagina noastra de modele virtuale:
http://www.spacealliance.ro/plugin/3dsat.aspx

Ca si Bird, Tet 1 este un satelit complet functional, stabilizat triaxial si complet autonom. El este echipat cu camere stelare, IMU (inertial measurement unit), senzori magnetici, senzori solari si unitati GPS, 4 RWL (reaction wheel) si 3 bare magnetice (magnetic torquer). Pentru viitor este prevazut chiar si un mini-sistem de propulsie.

Credit Roskosmos/DLR/SSTL


jQuery Menu by Apycom