Ariane5 la un nou zbor reusit
30-06-2010 04:09
Sambata 26 iunie, ora 21:41 GMT Ariane5 a transportat pe orbita inca 2 sateliti -Arabsat5A si Coms1 in zborul cu indicativul V195.

La inceputul lunii iunie relatam despre lansarea pe orbita a unui nou satelit Arabsat-platforma cu numele Badr5, atunci cand s-a folosit pentru lansare o racheta Proton-BreezeM a companiei ILS-International Launch Services.

Urmand planurile sale de extindere –pentru dezvoltarea celei de a cincea generatii de sateliti, compania din Orientul Mijlociu a apelat de aceasta data la operatorul ArianeSpace pentru lansarea unui nou satelit-Arabsat5A.

Arabsat sau Arab Satellite Communication Organization este o companie cu sediul in Riyadh, Arabia Saudita, si ofera de 34 de ani servicii TV, de internet sau comunicatii prin satelit pentru mai mult de 100 de milioane de utilizatori din 21 de tari ale Orientului Mijlociu si Africii. Compania avea licenta castigata pentru doua pozitii orbitale- la 26 de grade est si respectiv la 30.5 grade est si recent a primit acceptul si pentru 20 de grade est. Desi momentan nu are decat 3 sateliti operationali (Badr4, Badr6 si Arabsat2B), intr-un plan agresiv de expansiune, Arabsat spera sa aduca, o data cu generatia a cincea de sateliti un numar de 130 de transpondere operand in benzile, Ku, Ka si C si sa isi asigure pentru urmatorii ani pozitia de leader in Orientul Mijlociu.

Ca si predecesorul Badr5, Arabsat5A este tot un satelit masiv construit de EADS Astrium in colaborare cu Thales Alenia Space pe o platforma Eurostar 3000.
In greutate de 4.8 tone, noul satelit va opera timp de 15 ani 26 de transpondere in banda C si 24 de transpondere in banda Ku, deservind de la pozitia orbitala 30.5 grade est, impreuna cu Arabsat2A, asa numita zona MENA (“North Africa and Middle East”).

Racheta Ariane 5 aflata din nou in configuratia ECA a avut de carat pe orbita o masa de 8393 kg cu o incarcatura dubla la bord, pentru ca in afara satelitului Arabsat a mai fost transportat si Coms 1 (Cei doi sateliti cantaresc la lansare 7315 kg dar lor li se adauga inca 1078 kg de echipamente auxiliare).

Coms1 este tot un satelit dezvoltat de EADS Astrium de aceasta data pentru KARI (Korea Aerospace and Research Institute) in baza unui contract comercial semnat in mai 2005. Daca recent relatam despre cel de al doilea esec al agentiei coreane de a dezvolta un lansator propriu iata ca in planul satelitilor lucrurile merg mai bine, Coms 1 marcand primul satelit geostationar plasat pe orbita de Coreea de Sud.

COMS sau “Communication, Ocean and Meteorological Satellite” are trei componente majore: una dedicata studiilor meteorologice, una in planul observatiilor asupra oceanului Pacific si a treia cu rol de comunicatie.
Platforma de baza, inspirata din aceeasi Eurostar 3000 cantareste 2.4 tone si are o durata de viata estimata la minim 7 ani. Plasat la pozitia 128.2 grade est este capabil sa genereze pana la 2.5kW suficient pentru deservirea instrumentelor stiintifice de la bord:” Meteo Imager” impreuna cu functia auxiliara “Meteorology Data Dissemination”, “Ocean colour Imager” si in sfarsit transponderele de comunicatie in banda Ka ce vor asigura servicii rapide de transmisie de date.

Zborul V195 al rachetei Ariane5 a inceput ca de obicei de la hangarul ELA3 situat in Guiana Franceza la ora 21:41 GMT (ora 18:41 local) sambata, 26 iunie.
Ca si in precedentul zbor V194 –atunci cand au fost lansati Astra 3B si ComsatBw- lansarea a fost amanata de 2 ori datorita unor probleme tehnice care au aparut in ultimul moment. Atunci pentru evitarea unor neplaceri Arianespace a comandat un audit independent pentru evaluarea situatiei, insa se pare ca acele concluzii ale anchetatorilor nu au fost in totalitate insusite de echipele de integrare din centrul spatial Guiana Franceza care oricum sunt prinse pe mai multe fronturi (in acelasi timp se pregateste integrarea noilor platforme Vega si Soyuz).

Secventa de zbor a fost una clasica -la 7 secunde dupa pornirea motorului cryogenic principal cele doua boostere cu combustibil solid au fost pornite marcand desprinderea de sol. Racheta a urcat vertical timp de aproximativ 6 secunde, apoi s-a rotit spre est continuand ascensiunea intr-un plan paralel cu cel ecuatorial si pastrand incidenta traiectoriei. In acest fel se face uz de viteza suplimentara imprimata de rotatia naturala a Pamantului si se minimizeaza incarcarea aerodinamica asupra rachetei in timpul traversarii atmosferei.

Dupa 2 minute si 20 secunde de la lansare cele doua boostere externe s-au desprins de corpul rachetei, urmate la 3 minute si 9 secunde de desprinderea protectiei externe. Prima treapta s-a oprit din functionare la 8 minute si 55 de secunde la o altitudine de 214 km si o viteza relativa de 7.032km/s urmand sa se detaseze 6 secunde mai tarziu si sa cada inapoi pe Pamant in apropierea coastei africane a oceanului Atlantic (in golful Guinea).

4 secunde mai tarziu motorul criogenic al treptei a doua a preluat tractiunea ansamblului si a continuat arderea pana la T0+00:24:40 atunci cand racheta, calatorind cu 9.4 km/2 si la o altitudine de 581 km a atins orbita de transfer geostationara GTO- una eliptica cu apogeul la 35958km, perigeul la 250km si inclinatia de 2 grade.
La T0+00:26:39 s-a produs separarea primului satelit-Arabsat5A iar ceva mai tarziu la T0+00:32:38 separarea celui de al doilea, Coms1.
In timpul urmatoarelor zile cei doi sateliti isi vor folosi motoarele de la bord pentru a scadea inclinatia orbitei si pentru a o circulariza.

Ariane 5 este astazi preferata lansarilor comerciale datorita fiabilitatii demonstrate pe parcursul timpului (din decembrie 2002 atunci cand versiunea ECA a fost introdusa in uz si cand zborul inaugural al acesteia s-a terminat deasemenea cu pierderea satelitilor incarcati la bord -Stentor si Hot Bird 7- racheta are un record impresionant de 36 de zboruri fara greseala).

Numai anul trecut, in 2009, Ariane 5 a reusit 6 zboruri (5 in versiunea ECA si unul in versiunea 5GS) si lansarea a 14 sateliti: Hot Bird 10/NSS-9/Spirale A/Spirale B in februarie 2009, Herschel/Planck in mai 2009, TerreStar-1 in iulie, JCSat 12 / Optus D3 in august, Amazonas 2 / COMSATBw-1 pe 1 octombrie, NSS-12 / Thor-6 pe 29 octombrie si in sfarsit Helios 2B pe 18 decembrie despre majoritatea acestor misiuni SpaceAlliance relatand in articole separate in 2009.
Asa cum aminteam anterior, in 2010 Ariane5 ECA a performat o singura data- in luna aprilie cand a plasat pe orbita satelitii Astra 3B si COMSATBw 2.

Ariane 5 are trei versiuni constructive: GS, ES si ECA. Deosebirea majora consta in faptul ca versiunea GS foloseste un motor de tip Vulcain 1 pentru prima treapta in timp ce celelalte doua folosesc motoare de tip Vulcain 2.
Versiunea ECA este singurul lansator comercial capabil sa ridice incarcatura totala de 9.6 tone compusa din 2 platforme diferite (satelitii impreuna cu echipamentul de integrare si protectie aferent).

In lungime de 50.5m si cu o masa totala la desprinderea de la sol de 780 de tone, lansatorul face uz de 2 motoare MPS Europropulsion folosind combustibil solid cu o forta nominala dezvoltata de 5060kN (si un timp de reactie de 130secunde), o treapta cryogenica principala Vulcain2 Snecma cu o forta dezvoltata 1390kN (timp de ardere 540s) si o treapta cryogenica finala ESC-A Astrium Space Transportation propulsata de un motor HM-7B Snecma cu o forta dezvotata de 67kN si un timp de reactie de 945s.

In sfarsit, in varful rachetei este integrata structura interna SYLDA incadrand cei doi sateliti si structura de protectie termica pentru zbor dezvoltata de compania Oerlikon Space.


Urmatorul zbor Ariane5, cel cu indicativul V196, va avea loc in luna august cu satelitii Rascom-QAF 1R si Nilesat 201, urmat in luna septembrie de zborul V197 avand ca pasageri Eutelsat's W3B si satelitul japonez BSAT 3b.

credit ESA & Arianespace

jQuery Menu by Apycom