Ieri, vineri 21 mai, dupa o intarziere de 2 luni de la data initiala programata pentru lansare, Ariane 5 a efectuat cu success zborul cu numarul 50 din istoria rachetei.
Ieri, vineri 21 mai, dupa o intarziere de 2 luni de la data initiala programata pentru lansare, Ariane 5 a efectuat cu success zborul cu numarul 50 din istoria rachetei.
Asa cum aminteam in articolul lunii aprilie, lansarea a fost amanata datorita unor probleme tehnice care au aparut in ultimul moment inaintea lansarii, iar ulterior pentru evitarea unor neplaceri Arianespace a comandat un audit independent pentru evaluarea situatiei. Toate acestea au condus evident la o amanare care a pus si mai multa presiune pe companie, mai ales in conditiile actuale cand echipele de integrare din centrul spatial Guiana Franceza sunt prinse pe mai multe fronturi (in acelasi timp se pregateste integrarea noilor platforme Vega si Soyuz).
Ariane 5 este astazi preferata lansarilor comerciale datorita fiabilitatii demonstrate pe parcursul timpului (din decembrie 2002 atunci cand versiunea ECA a fost introdusa in uz si cand zborul inaugural al acesteia s-a terminat deasemenea cu pierderea satelitilor incarcati la bord -Stentor si Hot Bird 7- racheta are un record impresionant de 35 de zboruri fara greseala).
Numai anul trecut, in 2009, Ariane 5 a reusit 6 zboruri (5 in versiunea ECA si unul in versiunea 5GS) si lansarea a 14 sateliti: Hot Bird 10/NSS-9/Spirale A/Spirale B in februarie 2009, Herschel/Planck in mai 2009, TerreStar-1 in iulie, JCSat 12 / Optus D3 in august, Amazonas 2 / COMSATBw-1 pe 1 octombrie, NSS-12 / Thor-6 pe 29 octombrie si in sfarsit Helios 2B pe 18 decembrie despre majoritatea acestor misiuni SpaceAlliance relatand in articole separate in 2009.
Lansarea de ieri a avut loc de la hangarul ELA3 la ora 22 :01 GMT si a purtat indicativul V-194, cu Ariane 5 folosita din nou in versiunea ECA si facand uz de capacitatea sa speciala care ii permite lansari duale GEO. De aceasta data obiectivul a fost plasarea simultana pe o orbita geostationara a doi sateliti masivi : Astra 3B si ComsatBw.
Separarea celor doi sateliti s-a facut la T0+27 :00 (Astra 3B) si respectiv T0+33 :00 (ComsatBw) ambii find plasati in orbitele dorite.
Astra 3B este un satelit de telecomunicatii operat de SES Astra si care va inlocui la pozitia orbitala 23.5 grade est 2 sateliti mai vechi-Astra 1E si Astra 1G. Pentru minim 15 ani el va furniza servicii de televiziune DTH (direct-to-home) in Europa si comunicatii bi-directionale in Orientul Mijlociu. SES Astra estimeaza ca va transmise 400 de canale radio si tv pentru un numar de pana la 3 milioane de utilizatori (o parte insemnata fiind in estul Europei inclusiv Romania).
Satelitul de 5472 kg a fost construit de compania Astrium pe o platforma Eurostar 3000 in baza unui contract semnat in noiembrie 2006 (fiind al treilea satelit construit de Astrium pentru Astra dupa Astra 1M si Astra 2B). Noul satelit vine echipat cu 60 de transpondere in banda Ku (12 transpondere in banda B- 11.45-11.70 GHz, 20 de transpondere in banda E- 11.70-12.10 GHz, 20 de transpondere in banda F- 12.10-12.50 GHz si 12 transpondere in banda G- 12.50-12.75 GHz) si cu 4 transpondere in banda Ka (21.40-22.00 GHz).
ComsatBw 2 este al doilea satelit din seria ComsatBw, primul fiind lansat pe 1 octombrie 2009 asa cum aminteam mai devreme, deasemenea intr-un zbor al rachetei Ariane 5 (atunci copasager la bord fiind satelitul Amazonas). Este vorba de o serie de sateliti militari care asigura comunicatii (voce/date/video) si suport pentru armata germana-German Bundeswehr- angrenata activ in campuri de operatii din diverse locatii ale globului, putand acoperi o arie larga de la teritoriul Americii, Europei,Africii si Orientului Mijlociu.
Satelitii de 2440 kg si cu dimensiunile de 2.8 x 1.8 x 2.9 m sunt construiti de compania Thales Alenia Space in colaborare cu aceeasi EADS Astrium pe baza platformei comerciale SpaceBus 3000B2 si au o durata de viata de 15 ani si un cost total (inclusiv costurile de operare) de aproximativ 950 milioane de euro. Ei sunt dotati cu 4 transpondere SHF si 5 transpondere UHF. Noul satelit va fi activat la 13.2 grade longitudine est.
Clientul final –“Federal Office for Information Management and Information Technology of the Bundeswehr” (IT-AmtBw) este deservit prin intermediul companiei MilSat Services GmbH (MSS) un consortiu stabilit intre Astrium EADS divizia Friedrichshafen (74.9% din actiuni) si ND SatCom Defence (NDD) (restul e 25.1%).
Urmatorul zbor al unei rachete Ariane 5 ar trebui sa aiba loc in luna iunie atunci cand pasageri vor fi satelitii Arabsat 5A si COMS 1.
credit Arianespace