Constelatia GPS a fost completata cu un nou satelit
06-07-2009 18:12

 

Pe 24 martie a fost lansat un nou satelit in constelatia GPS. Noul satelit GPS 20-2R va ocupa slotul 2 din planul B orbital al constelatiei.

Pe 24 martie a fost lansat un nou satelit in constelatia GPS. Noul satelit GPS 20-2R va ocupa slotul 2 din planul B orbital al constelatiei (o orbita circulara cu altitudinea de 20200km si inclinatie 55 grade) inlocuind un satelit lansat in 1996 GPS 2A-27 care desi si-a consumat durata de viata nominala nu va fi dezactivat ci va fi pastrat ca potentiala rezerva in cazul aparitiei unor defectiuni (dupa mutarea sa in alta pozitie pentru a face loc noului satelit).

Racheta folosita pentru lansarea de la Cape Canaveral a fost aceeasi ca si in cazul plasarii pe orbita a lui Kepler- o racheta Delta 2 (versiunea 7925) iar secventa de zbor a durat 68 de minute. Aceasta misiune a marcat zborul cu numarul 140 reusit de racheta de la intrarea ei in serviciu, dintre care circa o treime au fost dedicate US Air Force pentru sistemul GPS (47 de sateliti GPS trimisi in spatiu).

Racheta va continua sa zboare totusi pana in 2011 (in cadrul unor misiuni pentru NASA sau pentru operatori comerciali) in total 8 zboruri fiind programate.

Satelitul face parte din a treia generatie a seriei Navstar 2, fiind al saptelea satelit din opt lansari programate. Precedenta lansare se efectuase cu mai mult de un an in urma-pe 15 martie 2008 cand GPS 19-2R fusese trimis in spatiu.
Ultimul satelit din aceasta serie GPS 21-2R urmeaza sa fie lansat pe 21 august aceasta fiind practic si ultima aparitie a lui Delta 2 in serviciul US Air Force. Viitoarea serie GPS 2F va aduce cu sine si o serie noi de lansatoare- Atlas5 si Delta4.
Satelitul cu masa de 2032kg a fost construit de Lockheed Martin ca si alti 19 predecesori in cadrul unui contract semnat cu armata americana in 1989.

Platforma AS-4000 de baza este una stabilizata pe trei axe, permite o mai buna determinare a pozitiei orbitale prin comunicatia directa cu satelitii constelatiei, are o mai buna protectie a electronicii la actiunea radiatiei externe, o mai lunga autonomie fara interventia statiilor de sol si un cost cu aproximativ 30% mai redus fata de generatia precedenta. Pe langa clasicele semnale GPS (militar si civil) noul satelit aduce in atentie un experiment bazat pe transmisia unui asa numit semnal L5 ce va fi folosit pe viitor de aviatia civila pentru imbunatatirea acuratetei si performantelor sistemului de navigatie.
Deocamdata se va testa doar capabilitatea unui astfel de sistem si interferentele pe care acesta le-ar putea eventual cauza asupra functionarii sistemului GPS clasic.
Daca totul decurge corect, sistemul va fi extins pe noua serie de sateliti GPS 2F al carui contractor principal va fi de aceasta data Boeing (12 sateliti in generatia 4 a lui Navstar2).


jQuery Menu by Apycom