Sfarsitul lunii mai a adus o noua lansare pentru sistemul rus de navigatie prin satelit, Glonass. Ea incheie un nou ciclu GNSS, care a mai inclus zboruri pentru Beidou (China), Galileo (Europa) sau IRNSS (India).
Daca acestea din urma sunt sisteme in curs de dezvoltare, Glonass este, alaturi de GPS, un sistem matur, cu acoperire globala. Cu toate acestea, el are nevoie de actualizari periodice, pe masura ce satelitii constelatiei imbatranesc.
Satelitul care a fost lansat de aceasta data din Plesetsk, Kosmos 2516, este tot unul de tip Glonass M, asa cum au fost majoritatea din ultimii ani. Pentru plasarea lui pe orbita a fost folosita o racheta Soyuz 2 1b.
Foarte probabil ca el sa fie ultimul de acest tip, pentru ca, urmatoarea lansare, anuntata pentru sfarsitul anului, va folosi o racheta Proton M, intr-o configuratie pe care Rusia o gandeste de mai multi ani, dar pe care, din motive tehnice (noua generatie Glonass K a avut probleme) nu a putut sa o puna in practica pana acum: lansarea a cate trei sateliti simultan si scaderea costului global al constelatiei.
Acest lucru se datoreaza pe de o parte capacitatii mai mari de transport a lui Proton fata de Soyuz, insa si datorita scaderii greutatii satelitiilor de tip K, fata de cei de tip M.
Un trend global in segmentul GNSS unde volumul si costul joaca un rol important (aceeasi filozofie va fi aplicata si de Galileo-ul european care a anuntat in toamna o lansare cu 4 sateliti incarcati la bordul rachetei Ariane 5), insa nu trebuie pierdut din vedere ca pe langa avantaje, o lansare multipla aduce si riscuri mai mari. Facem aceasta remarca in special cu gandul la accidentul din 2013 cand tot o racheta Proton a explodat distrugand 3 sateliti Glonass.
Rusia pierde inca trei sateliti Glonass, intr-un spectaculos accident in Baikonur
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20130703025548
De altfel probleme se pare ca au fost si de aceasta data, treapta a treia a lui Soyuz ne-achitandu-se in intregime de sarcina. Din fericire aceasta performanta scazuta a sa a fost compensata de modulul suplimentar de propulsie Fregat, care a reusit sa duca satelitul in orbita dorita.
Glonass are in acest moment 29 de sateliti pe orbita, dintre care 24 operationali. Dintre cei in stand-by, doar unul (lansat in februarie 2011 si de atunci in teste) este de tip K.
Satelitii de test au fost delimitati formal de cei operationali prin indicativul K1 (cei operationali urmand sa poarte numele de K2). Ei sunt construiti de ISS Reshetnev pe o platforma noua Ekspress-1000A, nepresurizata, stabilizata triaxial si cantarind putin sub o tona. Pe langa semnalele clasice de navigatie ei furnizeaza si servicii auxiliare in programul Cospas-Sarsat pentru alerta in situatii de urgenta, un serviciu pana acum valabil (din orbita MEO) doar pe Galileo.
Articole mai vechi:
Sistemul rusesc de navigatie prin satelit Glonass ajunge la generatia K
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20110228062345
Despre sistemele de navigatie prin satelit:
http://spacealliance.ro/qa/?qa=14/ce-sisteme-de-navigatie-prin-satelit-exista-astazi
Credit Roskosmos