In cautarea zborului EgyptAir MS804
21-05-2016 01:54
La o zi dupa ce reprezentantanti ai autoritatilor americane anuntau ca pe unele imagini capturate de satelitii militari ai SUA aparea si zborul MS804 (imagini care puteau oferi posibile indicii cu privire la soarta avionului), iata ca si Agentia Spatiala Europeana anunta imagini similare realizate de unul din satelitii europeni.

Daca primele erau imagini clasificate, de aceasta data avem parte si de exemple practice, pentru ca cele mai multe din datele culese de satelitul Sentinel 1A, la care faceam referire anterior, sunt publice si pot fi accesate via internet.
De altfel, despre Sentinel 1A am mai scris in trecut, atunci cand imaginile sale au fost folosite pentru evaluarea pagubelor produse de inundatiile care au afectat sudul Romaniei in aprilie 2014.
Sentinel 1A, parte a programului de observare a Pamantului Copernicus (cu aplicatii in foarte multe domenii, de la agricultura la pescuit, gestionarea situatiilor de urgenta, meteo, monitorizarea modificarilor de relief, cadastru si multe altele), a fost lansat pe 3 aprilie 2014 si este de altfel si primul satelit al programului. Mai precis, este componenta radar a lui Copernicus, care mai are si o componenta optica.
De atunci au mai fost lansati inca trei alti sateliti: Sentinel 2 si 3, dar si geamanul Sentinel 1B, nu mai departe de acum o luna.

Revenind la subiectul principal al articolului nostru, trebuie sa spunem ca zborul EgyptAir MS804, de la Paris la Cairo, disparuse brusc de pe ecranele radarelor fara nici un fel de atentionare anterioara pentru controlorii de trafic aerian.
Avionul, un Airbus A320, decolase la 21:09 GMT de pe aeroportul Charles de Gaulle din Paris si avea 66 de pasageri la bord. Inainte de momentul disparitiei, doar 10 minute fata de destinatia finala, el realizase cateva manevre bruste care ridicasera suspiciunea unei posibile incercari de deturnare.
Pana la recuperarea cutiilor negre motivul prabusirii va ramane un mister insa cel putin imaginile din satelit pot ajuta la identificarea locului prabusirii si vor usura munca echipelor de interventie.
 
 
 

Practic, Sentinel 1A a detectat pe 20 mai la 16:00 GMT o pata de ulei de 2km lungime in Mediterana, la 33 grade 32 minute latitudine nordica si 29 de grade 13 minute longitudine estica, adica la 40 de km de ultima pozitie cunoscuta a avionului. Chiar daca Sentinel 1A, nu va revizita zona mai devreme de cateva zile, ESA a anuntat deja ca va folosi in conjunctie si ceilalti sateliti ai constelatiei Copernicus, pentru a monitoriza situatia.

 



La momentul acestui articol pare ca intr-adevar pata de ulei descoperita de Sentinel 1A ar apartine avionului EgyptAir, echipele deplasate acolo gasind mai multe resturi de fuselaj si alte obiecte.
Ca o curiozitate, una din primele nave ajunse la locul accidentului a fost BBC Romania (simpla coincidenta de nume), un cargo al operatorului BBC Chartering, inregistrat sub pavilion Gibraltar, care parasise cu cateva zile inainte portul egiptean Al Adabiyah cu destinatia Magheras.


In incheierea scurtei noastre discutii, chiar daca paralela poate parea un pic exagerata, nu putem sa nu ne gandim si la accidentul din Apuseni si la dificultatile de localizare a epavei avionului.
Acesta este un exemplu foarte bun despre cum pot fi folositi satelitii in viata noastra de zi cu zi. Dincolo de capabilitatile lor tehnice prelucrarea si mai ales interpretarea datelor pe care aceste masini ni le pun la dispozitie raman in grija noastra. Vom urmari cu atentie acest subiect si vom reveni cu amanunte.


Arhiva de articole despre programul European Copernicus:

Copernicus - partea 1
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20140407012328

Copernicus - partea 2 - primul exercitiu deasupra Romaniei
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20140503022644

Copernicus - partea 3 - Sentinel 2A
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20150622223941

Copernicus (partea 4). Lansarea satelitului Sentinel 3A
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20160217133753

Copernicus (partea 5). Soyuz VS14
http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20160426114639


Credit ESA/BBC/Flightradar24


jQuery Menu by Apycom